Dagboek Shanghai - Hoofdstuk 2 - Reisverslag uit Shaoxing, China van Olav Versloot - WaarBenJij.nu Dagboek Shanghai - Hoofdstuk 2 - Reisverslag uit Shaoxing, China van Olav Versloot - WaarBenJij.nu

Dagboek Shanghai - Hoofdstuk 2

Door: Olav Versloot

Blijf op de hoogte en volg Olav

11 Juni 2016 | China, Shaoxing

Deel twee van mijn belevenissen in Shanghai en de rest van China. Ik ben hier nu 10 dagen en ik zit inmiddels in mijn derde hotel. We verblijven in Shanghai in een hotel, vorige week waren voor een uitwedstrijd te gast in het Sheraton in Qingdao en dit weekend is het Flower Hotel in Shaoxin onze gastheer. Weer voor een uitwedstrijd, de vierde op rij voor de club en de tweede voor ons. Volgende week spelen we thuis en ga ik voor het eerst ons eigen stadion zien. Is op zich wel bijzonder: ik ben hier nu 10 dagen en heb nog steeds geen idee hoe ons stadion eruit ziet. Grappig.

Morgenavond is Zhejiang Yiteng onze tegenstander. Ze staan op dit moment 7e tegen onze 14e plaats, met een verschil van 9 punten. Morgenavond zijn dat er nog maar 6. We hebben gisteravond nog in het stadion getraind, en daar werden voorzichtig gezegd niet vrolijk van. De training verliep op zich prima, maar het veld was werkelijk waar het allerslechtste wat ik de afgelopen 20 jaar gezien heb. Als een boer hier zijn koeien op loslaat krijgt hij Marianne Thieme op zijn dak. Waarschijnlijk neemt hij de gok niet eens. Uit bescherming van veestapel. Hoog gras dat in geen tijden gemaaid is en hele stukken met alleen maar zand. In de doelen ligt zelfs kunstgras. Je zou bijna de arbodienst inschakelen. Kortom: alsof je 10 jaar geleden in de Arena moest voetballen. En dan heb je meteen de kern te pakken: dit ding heeft ook een schuifdak… Hele stukken van het veld krijgen gewoon nooit zon of regen. En met regen kom ik meteen op het volgende probleem: het heeft hier de hele nacht en ochtend geregend, en nu maken we ons ernstig zorgen hoe het veld er nu aan toe is. De ondergrond voelde nogal hard, dus waarschijnlijk is het nu veranderd in een soort moeras. Je zou toch denken dat je een beetje aandacht aan je veld besteedt, maar deze ploeg heeft dit seizoen het kick-and-rush opnieuw uitgevonden, het zal dus een rotzorg zijn of die bal wel of niet rolt, hij gaat toch hoog en lang. We verwachten een flinke strijd die zomaar beslist kan worden door een verkeerde terugspeelbal ofzo. Reken maar niet op een leuke wedstrijd. En toch nemen we die 3 punten mee vanavond! 19:00 plaatselijke tijd, 13:00 in Nederland. Er is vast wel ergens een stream te vinden.

De weken zijn wel gekkenwerk hier: voor mijn gevoel zaten we gisteren nog in het vorige hotel, terwijl we in de tussentijd toch echt alweer in een vliegtuig gezeten hebben, een dag vrij gehad hebben, twee dagen getraind hebben en toen weer in de bus deze kant op. Met de bus inderdaad, deze is maar 200 km vanaf Shanghai, en dus prima met de bus te doen. Zoals gebruikelijk heerlijk geslapen in de bus. Dit was ook de eerste keer dat ik een deel buiten een stad te zien kreeg in China. Ik heb echt niet alleen maar geslapen! Buiten de steden deed me dit een beetje aan Japan denken, daar zijn we destijds van Fukuoka naar Nagasaki gereden. Dan zie je opeens geen hoogbouw meer, en neemt de bouwkwaliteit ook meteen zienderogen af, alhoewel je dat ook in de stad wel ziet, maar hier proberen ze het niet te verbergen! Er wordt in de regio tussen Shanghai en Shaoxin vooral heel veel rijst verbouwd, terwijl Shaoxin zelf bekend schijnt te staan om zijn wijn. Ik heb inderdaad ook de nodige druivenranken langs de weg gezien. De club heeft voor dit soort ritjes (en om ons naar het vliegveld te brengen voor de wat verdere wedstrijden) een eigen bus, zoals de meeste Nederlandse BVO’s dat ook wel hebben. Hier in Shaoxin mogen we die alleen niet gebruiken. Bij iedere wedstrijd moet de lokale organisatie namelijk een bus leveren voor de uitspelende club. Dat wij nou toevallig om de hoek wonen en dus zelf met de bus komen maakt in dezen niet uit. “Er staat dat wij een bus voor jullie moeten regelen, dus we zullen een bus regelen. En dan zullen jullie hem gebruiken ook!” Soms heb ik het gevoel dan ik nog in Qatar ben.

De club waar we tegen spelen is deze keer niet vernoemd naar de plaats, maar naar de provincie. Men zit ook pas één jaar in deze stad. In China is het de normaalste zaak van de wereld dat je als club verhuist. Nog wel, vanaf volgend seizoen mag het niet meer.

Ondertussen maak ik verder niet veel mee, de nadruk ligt toch vooral op werken. Ik heb vorige week dinsdag op mijn vrije dag wel een keer geprobeerd een taxi richting dierentuin te nemen, maar daar begon hij niet, veel te ver weg…. Ik ben toen maar wat in de buurt gaan lopen en ik hoop nu nog meer dat we daar snel weg mogen. Ik geloof dat ze ons in het Zoetermeer van Shanghai weggestopt hebben, alleen maar winkelcentra, kantoren en hotels. O ja, en bouwplaatsen. Uiteindelijk ben ik maar weer terug naar het hotel gegaan. Maandag ga ik bij een Nederlands gezin eten, we zijn op dit moment druk bezig om te kijken hoe we dat qua vervoer gaan doen. Ik hou iedereen op de hoogte!
Tot Snel!

  • 11 Juni 2016 - 09:19

    Anitra:

    Het was weer leuk om te lezen! Wat een grasveld.... En wat een regels hahaha
    Veel plezier daar!

  • 11 Juni 2016 - 10:25

    Margriet:

    Mooi verhaal weer. Succes met de wedstrijd.

  • 11 Juni 2016 - 12:07

    Mia De Wit:

    jee alweer 10 dagen daar de tyd vliegt met recht
    leuk om zo weer het 1 en ander te mogen lezen dank je wel zet hem op vanavond!!!!!!

  • 12 Juni 2016 - 15:51

    Irma:

    En is de uitslag al bekend ?

  • 12 Juni 2016 - 16:49

    Olav Versloot:

    1-0 verloren....

Tags: olavinchina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olav

In ieder geval de komende 6-7 maanden werk ik in China als inspanningsfysioloog bij een profclub in Shanghai.

Actief sinds 06 Juni 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 14463

Voorgaande reizen:

06 Juni 2016 - 31 December 2016

Shanghai - China

Landen bezocht: